
Portfolio Opdracht: Waardepropositie Canvas
Plaats WPC’s (met datum) in de tegel. Onder je eerste WPC(‘s) in de tegel (dus voor het start-up assessment) schrijf je een korte en duidelijke toelichting. :
— bij de Jobs, Pains en Gains die gelden voor jouw Klant(en). Bijvoorbeeld(!): In welke situatie spelen die een rol? Hoe belangrijk zijn ze? Geldt hetzelfde voor alle klanten? Staan ze vast (feiten) of moeten ze nog worden onderzocht (aannames)? Specificeer, bijv. wat betekent ‘gezond’, ‘hip’, ‘uniek’ of ‘verhaal’? Kwantificeer als het kan; bijv. wat is ‘te lang’ of ‘te duur’? Etc.
— bij de Product & Services, Gain creators en Pain relievers die jouw bedrijf de klant(en) gaat aanbieden. Bijvoorbeeld(!): Waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt? En hoe gaat jouw bedrijf dat precies realiseren?
Wees zo specifiek mogelijk bij alle onderwerpen!
Het kan handig zijn om meerdere WPC’s te maken, wanneer Jobs, Pains & Gains per klantsegment (doelgroep) verschillen.
Tijdens de ontwikkeling van je bedrijf gedurende de minor zal een WPC veranderen. Plaats dan een nieuw WPC met een datum. Licht daarbij alleen de veranderingen kort toe. Aan het einde van de minor staan er dus altijd meerdere WPC’s in de tegel.
Zie voor downloads van hand-outs en werkcolleges: Business Development -Business Model Canvas.

Versie 1.2.1