Modal title

...
 
  • Home
  • Organiseren
    • Coach & Consult
      • Coaching
    • Duurzaam Ondernemen (OP1)
      • Go Green Award
    • Finance & Fiscaal (OP4)
    • Internet & Ondernemen
      • I&O Consultancy vragen
    • Juridische aspecten
    • Startup Factory
  • Ontwikkelen
    • Professionele en persoonlijke ontwikkeling
    • 30 Seconds of Sales (OP5)
      • 30 seconds of sales intro en rooster
      • Inspiratie opdracht
      • Masterclasses
      • Materialen
      • Inspiratie
      • Camera en montage
      • Grand Gala
    • Beeldmerken
    • Business development
      • Business Model Canvas
      • Waardepropositie Canvas
    • Elevator Pitch Event
    • Positioneren Woord en Beeld
    • Pilot & Prototype Party
    • Boost Your Business Event
  • Omzet
    • De Ondernemersmarkt (OP2)
    • Marktbewerking
    • Netwerken (OP3)
    • Sales
  • Over de minor
    • Beoordeling
    • Badges
    • Ondernemende Prestaties
    • Broodje Kaas
    • Competenties
    • Docenten
    • Portfolio
    • Teams minor 28
    • Studenten Minor 28
  • Zakelijk
    • Partners Minor Ondernemerschap
  • Magazine
  • Inloggen
  • Home
  • Organiseren
    • Coach & Consult
      • Coaching
    • Duurzaam Ondernemen (OP1)
      • Go Green Award
    • Finance & Fiscaal (OP4)
    • Internet & Ondernemen
      • I&O Consultancy vragen
    • Juridische aspecten
    • Startup Factory
  • Ontwikkelen
    • Professionele en persoonlijke ontwikkeling
    • 30 Seconds of Sales (OP5)
      • 30 seconds of sales intro en rooster
      • Inspiratie opdracht
      • Masterclasses
      • Materialen
      • Inspiratie
      • Camera en montage
      • Grand Gala
    • Beeldmerken
    • Business development
      • Business Model Canvas
      • Waardepropositie Canvas
    • Elevator Pitch Event
    • Positioneren Woord en Beeld
    • Pilot & Prototype Party
    • Boost Your Business Event
  • Omzet
    • De Ondernemersmarkt (OP2)
    • Marktbewerking
    • Netwerken (OP3)
    • Sales
  • Over de minor
    • Beoordeling
    • Badges
    • Ondernemende Prestaties
    • Broodje Kaas
    • Competenties
    • Docenten
    • Portfolio
    • Teams minor 28
    • Studenten Minor 28
  • Zakelijk
    • Partners Minor Ondernemerschap
  • Magazine
  • Inloggen

Zoekresultaten

...
Netwerken (OP3)

mini logoNetwerkcolleges door: Alex van Heeswijk en Dymphna Snijders Blok

 

Netwerken is een essentiele activiteit en vaardigheid voor succesvol ondernemen. Uit onderzoek blijkt dat 65% van de ondernemers veel belang hecht aan zakelijk netwerken en dat 85% van de startende bedrijven de eerste opdrachten / orders via het eigen netwerk binnenhaalt. Je kunt netwerken onderscheiden in relationeel netwerken en transactiegericht netwerken. Beide zijn belangrijk en hebben op korte en lange termijn positief effect op de business.

Netwerken kan soms moeilijk zijn en vergt lef en doorzettingsvermogen. Door een netwerkstrategie op te stellen met doelen en resultaten dwing je jezelf om aan de slag te gaan met het bouwen aan jouw netwerk waar jouw bedrijf uiteindelijk profijt van heeft.

Bij de minor ondernemerschap gaan we je helpen en stimuleren we je om je netwerk uit te breiden en je netwerkvaardigheden te vergroten. Dit doen we door:

  1. Een college over netwerken, het belang ervan, strategieen, do’s en dont’s en het slim gebruiken van je linked-in account (door Linked-in expert Luc van Poll). Dit vindt plaats op woensdag 2 oktober om 12:50 in WBH 02B01. Dit is de link  naar het college.
  2. Een workshop over netwerken, ervaringen tot nu toe, uitwisseling strategie en actieplan, connecties maken op Linked-in. Deze vinden plaats volgens het rooster in de week van 28 oktober in de studio HvA.
    Ter voorbereiding:
    -jullie huidige netwerk in kaart gebracht (sociogram)
    -Doelstellingen en strategie bepaald
    -Bijgewerkt linked-in profiel gemaakt en Dymphna en Alex uitgenodigd via Linked-in
  3. Jullie eigen activiteiten met ondersteuning op aanvraag van Dymphna en Alex

Uiteindelijk werken jullie op de netwerktegel onderstaande opdracht uit. De deadline voor deze tegel is op dinsdag 17 december 2019

Netwerk opdracht OP3

  1. Begin met het in kaart brengen van het huidige (zakelijke) netwerk van de ondernemers in jullie onderneming. Maak een visueel aantrekkelijk overzicht (sociogram) van de belangrijke mensen in jullie netwerk. Hoe sterk is de band? Hoe ver / dichtbij staan mensen? Welke branche / welke expertise hebben zij? Wat zouden ze voor jullie kunnen betekeken? Kortom, welke omvang en kwaliteit heeft jullie huidige netwerk? Voeg de LinkedIn minor ondernemerschap vast toe aan je opleidingen en link alvast met je coach en met Dymphna en Alex.
  2. Bepaal voor jouw onderneming jullie netwerkdoelen. Wat is voor jullie onderneming belangrijk? Wat hebben jullie nodig? b2b, b2c, leveranciers, concurrenten, experts, financierders etc. Met wie wil je in contact komen en wat wil je bereiken? Welke doelen stellen jullie jezelf?
  3. Bepaal jullie netwerkstrategie. Maak een plan. Hoe gaan jullie je netwerk uitbreiden. Welke events / beurzen / congressen / netwerkbijeenkomsten passen bij jullie? Welke online en offline activiteiten kun je uitvoeren om je gewenste doelen te bereiken? Wat wil je op persoonlijk vlak leren en hoe ga je dat doen?
  4. Voer je plan uit en maak foto’s van bijvoorbeeld het event waar je bent geweest en de gesprekken die je hebt gevoerd. Je kunt ook een blog / vlog toevoegen of een andere vorm kiezen waarmee je laat zien wat je gedaan hebt. Voeg dit allemaal samen in een overzichtelijk ‘verslag’ waarin de resultaten op een rijtje staan. Als je een leuk netwerkverhaal met foto/film hebt, kun je die alvast naar Alex mailen en mogelijk plaatst hij het in het startup magazine (gratis pr :-))
  5. Zet dit alles op een mooie en aantrekkelijke manier op de tegel netwerken en voeg van ieder teamlid het linkedin profiel toe.

Het doel van deze opdracht is:

Je kunt je eigen netwerk in kaart brengen, je kent de belangen van netwerkactiviteiten (zowel offline als online) en je weet welke personen en organisaties van belang zijn voor het netwerk van jouw onderneming. Je kiest de juiste netwerkbijeenkomsten en activiteiten voor jouw onderneming. Je ontwikkelt je netwerkvaardigheden zowel online en offline.

Beoordelingscriteria

Deze ondernemende prestatie wordt beoordeeld op de analyse van het netwerk, strategie, doelen, plan, uitvoering en resultaat.

Criteria van de beoordeling:

  • De professionaliteit, kwaliteit en visuele vormgeving van het in kaart brengen van het huidige netwerk (bijv mbv sociogram)
  • Het ambitieniveau van de doelstellingen en de strategiebeschrijving om je netwerk te vergroten ten behoeve van jouw onderneming
  • De concreetheid van het plan en de diversiteit in aanpak (diverse events / kwalitatief interessant / uitdagend / concrete gesprekken gepland)
  • Een concrete beschijving van ieders persoonlijke doelen
  • Kwaliteit van het verslag met minimaal 3 foto’s / een filmpje van de activiteiten
  • Reflectie op jullie netwerkactiviteiten (resultaten, gemaakte connecties, opgedane ervaringen, persoonlijke ontwikkeling)
  • Een link naar ieders actuele LinkedIn-profiel

Extras:

  • Een uitgebreide Linked-in strategie met resultaatoverzicht
  • Een CRM-systeem met relevante connecties en informatie
  • Een integratie met de marketing en sales strategie

Docenten
Alex van Heeswijk, Dymphna Snijders Blok

Een linkje met 10 netwerptips: https://www.opencircles.nl/blog/10-netwerktips/

  • Social networks 
Je moet ingelogd zijn om de vragen bij deze video te kunnen beantwoorden.
2U-tOghblfE
00
0

Vraag

ALs je kijkt naar de grafische weergave van het netwerk aan het begin van deze talk, welk persoonlijk netwerk zou je als ondernemer het meest aan hebben?






© HvA/PixelPixies 2019
Versie 1.2.1