
“Quality never goes out of style”. L.Evis
Inspiratie opdracht
“Don’t sell the steak, sell the sizzle”
Beste mensen,
Volgende week begint jullie eerste les van een week “30 Seconds of Sales” In deze week ga je zelf de creatieve strategie van je product of dienst audiovisueel vormgeven.
Waarschijnlijk heb je een heel goed product, waar je trots op bent.. Zonder goede strategische positionering blijft sales een uitdaging.
Wie weet dat jij bestaat?
Wie weet waarin jij je onderscheidt?
Hoe ben je optimaal vindbaar?
Hoe val je op in een door media uitingen overvoerde wereld?
Dat ga je vormgeven door het verbeelden van een creatieve strategie. In deze verbeeldende strategie komen de lessen van Rinke en Alex samen. Een sterke strategie verbind de sterkste aspecten van de driehoek in print, logo en verbeeldende commercial
De week
Je maakt je eigen commercial, viral of een andere briljante verbeeldende verleidende visualisatie.
Je leert conceptueel denken en werken, in die volgorde, en een stappenplan te maken voor de uitvoering. De lessen worden gegeven door professionals uit de film en reclame industrie. Goed voorbereid ga je de commercial filmen of vormgeven. Daarna gaan we samen 1 dag monteren en die dag om 16.30u lever je het eindproduct in. Meestal is dat een commercial. Heb je andere ideeën, prima, leg het voor aan de professionals en gebruik hun expertise om je idee scherp te slijpen.
Voor wat je gaat maken: Bedenk dat je klant, doelgroep, wordt overvoerd met AV informatie om hem of haar te verleiden. Doe je best om daar boven uit te komen en op te vallen met een inspirerend en prikkelende audiovisuele uiting. Een “Sticky Story”
Voor een goede start, het nadenken over “Hoe het product audiovisueel vorm te geven” vraag ik je om je inspiratie minimaal 24 uur voor de 1e les op je tegel te zetten. Je kunt het ook NU doen.
- Een korte introductie van wat je bedrijf is en doet.
- Twee commercials of uitingen, link, waarvan je vindt dat deze goed overkomt en aansluit bij het concept zoals je dat zelf wilt gaan ontwikkelen.
Gebruik originele, inspirerende clips, GEEN Centraal Beheer, Heineken of andere afgekloven succesnummers.
- Waarom je dat vindt.
- Een eerste idee over je eigen clip. Strategie, concept en verbeelding in een aantal motiverende regels of beelden. Denk aan beeldtaal, vorm, muziek, doelgroep, product presentatie
Misschien, verandert je hele concept en uitwerking door deze week. Goed! Een eerste plan is altijd goed om later door te kunnen ontwikkelen tot een beter plan.
Je hoeft niet te wachten. Je kunt het ook NU doen!
Vermeld je naam, mondnummer bedrijfsnaam, bedrijfs product, wat jullie doen of maken en je mening en zet het op je tegel bij “30 Seconds of Sales”
Dus inspiratie,je bedrijfsnaam, mondnummer en zorg voor een zorgvuldig vormgegeven presentatie.
Ace Oscar Gala
Op Vrijdag 13 dec 13u45 gaan de zalen open voor het Gala. Dan gaan we met alle docenten en de vakjury jullie commercials op het grote doek van bioscoop Het Ketelhuis bekijken tijdens de feestelijke Minor Ondernemerschap Oscar Awards Show.
Van Wie
Ik, Jan Scholte ben regisseur en creatief producent. Sinds 1993 werk ik in de film industrie en maak commercials, bedrijfsfilms en documentaires. Ik ben door de minor gevraagd om deze week vorm te geven. Ik doe dat met professionals uit mijn netwerk, waar ik zelf graag mee samenwerk. Zij geven de gastlessen, en ik zal er de hele week bij zijn als coördinator en inspirator.
Week
Het is een heel drukke week met een bindende deadline.
Hou daar rekening mee met andere afspraken. Zeg die af
Voor alles over commercials en inspiratie kun je de hele week bij mij komen. Graag.
Aan het einde van iedere les ligt er een aanwezigheidsformulier neer om te tekenen.
Ik wacht jullie eerste inzendingen af en zie jullie graag komende dinsdag om iets voor 09.30 om op tijd te beginnen met de workshop Creatieve Strategie
Heb een goed weekend, en denk na op de fiets, onder de douche of bij het kussen. Je bent al begonnen!
Met vriendelijke groet
Jan Scholte en het “3o Seconds of Sales” team.
Criteria
In deze onderwijsmodule wordt je als team beoordeeld. Dit betekent dat je goed moet samenwerken. Je wordt beoordeeld op:
– Kwaliteit Commercial (33%)
– Kwaliteit Draaiboek (33 %)
– Aanwezigheid en participatie (33 %)
Content
◦ De commercial is tussen de 30 seconden lang.
◦ De commercial is 100% eigen en origineel materiaal en/of maakt voor een deel gebruik van Creative Commons gelicenseerd materiaal op originele wijze verwerkt, met bronvermelding. Check www.creativecommons.nl hoe je gebruik kunt maken van andermans materiaal. (muziek, geluidseffecten, foto’s, films etc. van anderen)
◦ De onderneming levert 1 versie van de commercial in hoge beeldkwaliteit op via Youtube
◦ De onderneming levert 1 versie van de commercial in hoge beeldkwaliteit op in H.264 mp4 file. Inleveren maandagmiddag na editing op verzamel harddisk ovv Teamnaam, plus plaatsing op je portfolio ovv Teamleden, Teamnummer, Titel + Link Youtube.
Draaiboek
◦ Het Draaiboek bestaat uit: Concept, Scenario/Script, Storyboard, Callsheets, Motivatie (waarom ga je filmen zoals je gaat filmen).
Deze worden gezamenlijk in een .pdf formaat geplaatst op je portfolio met op de voorpagina: Teamnaam, Teamleden, Teamnummer.
◦ De opgeleverde documenten tonen aan dat de onderneming, mede door gebruik van consults en colleges, een effectief en passend concept heeft ontwikkeld dat zowel product als onderneming op verrassende en originele wijze weergeeft.
Aanwezigheid
Voor alle workshops geldt een verplichte aanwezigheid. Voor de montage-workshop op vrijdag geldt dat 2 personen uit het team aanwezig moeten zijn. Aanwezigheid wordt bijgehouden. De presentie lijsten worden aan het einde van iedere les ingevuld.
Deadlines
Voor je go/nogo moet je op de donderdagmiddag van je cursusweek je draaiboek laten aftekenen voor accoord.
Je maakt voor deze module een tegel aan in je portfolio. Al het materiaal dat jullie inleveren, inspiratie, draaiboek en film, plaats je op je tegel Alle commercials worden als MP4 files aangeleverd op USB en overgezet bij de eindmontage op de verzamel harddisk van assistent Joris van der Knoppen. LET OP! Films die na de laatste montagedag worden ingeleverd worden eerst aan Jan verstuurd via een link (youtube/vimeo) voor accoord, na verwering van de feedback kan de film via wetransfer naar Joris (lichtetred@hotmail.com). Dat is je filmoplevering nodig voor je eindbeoordeling. Daarna plaats je de commercial op youtube en de link naar je portfolio. Alléén de films op de harde schijf van Joris gaan mee naar het gala!
Commercial upload
Je uploadt ook een versie op youtube, dit kun je doen je vanuit thuis of vanaf dezelfde locatie waar je je film hebt gemonteerd. Deze versie is getagged met ‘30 Seconds of Sales, maand, jaar + MOND nummer (= MOND27??)+ bedrijfsnaam Daarna plaats je de link op in je portfolio.

Versie 1.2.1