Ynzo van Zanten

Duurzaamheid (OP1)

Wie is Ynzo?

Ik ben de Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely. Dat betekent dat ik de hele wereld over reis om het verhaal van Tony’s te vertellen op grote en kleine podia. Waarom? Wij maken geen reclame bij dit prachtige missie-gedreven chocoladebedrijf, maar vertellen ons verhaal online, on-pack en on stage.

Wat meer achtergrond: Econoom, ondernemer en initiatiefnemer van Green Inc. Ik was verantwoordelijk voor de lancering van het succesvolle merk innocent drinks op het Europese continent. Als zelfstandig adviseur motiveer ik organisaties op het gebied van strategie, communicatie en verantwoord ondernemen. Bij de minor Ondernemerschap coach ik onder andere op duurzaamheid en hou ik me nog een beetje bezig met de Startup Factory

Ik was grondlegger van CO2Management.nl/SmartTrackers, een toonaangevende online applicatie voor het managen van duurzaamheidsbeleid. Daarnaast hou ik me bezig in de sport, want ik was tot kort geleden eigenaar van The Bootcamp Club in de regio Midden Nederland.

In mijn vrije tijd probeer ik nog af en toe te trainen voor triatlons en een beetje te kitesurfen

Tenslotte zit ik ook nog in het bestuur van ‘10.000 Hours‘ en Stichting ‘Plastic Whale‘.

—————————————————————

Gek op:

  • Energieke, positieve, gedreven mensen met een can-do attitude
  • Old school hip-hop
  • Pizza (elk moment van de dag)

Pesthekel aan:

  • Te laat komen (en te-laat-komers)
  • Laksheid en bewuste onwetendheid
  • Ongevraagd curry op je hamburger

—————————————————————

Mijn idee over duurzaamheid

Duurzaamheid is een veelgebruikte, vaak slecht begrepen term en is zelfs in deze turbulente tijden van opeenvolgende ‘crises’ nog steeds zo hot als een jalapeño-peper. Veel ondernemingen stellen een ‘duurzaamheids- of MVO-manager’ aan, draaien spaarlampen in en printen dubbelzijdig. Het kamp van duurzame denkers en doeners is echter gespleten in visionairs die korte-termijn acties zinloos vinden, en duurzaamheid-voor-de-massa-denkers die concrete actie willen. Vaak vormt dit een legitimatie om échte beslissingen dan maar ‘uit te stellen tot de volgende budgetronde’. Duurzaamheid is niet alleen een uitdaging, het is een enorme kans voor jullie als ondernemer.
Duurzaamheid is multidimensionaal. Het gaat bij het ‘nieuwe ondernemen’ om een gezonde combinatie van korte én lange termijn denken. Duurzaamheid is niet langer een apart onderdeel van ondernemerschap. Het is fundamenteel en integraal. ‘Groen zaken doen’ levert direct waarde op, zowel aan de kostenbesparende kant als aan de opbrengstenkant. Deze generatie heeft de historische mogelijkheid om goed ondernemerschap op z’n kop te zetten ten gunste van een permanent betere leefsituatie. Zoals een wijs man zei over het potentieel van deze generatie: –

“I don’t know what the future holds, but I do know who holds it”.

—————————————————————

Hier een link naar een TEDx-talk van mij.

LinkedIn profiel

Facebook pagina

Twitter Feed

Mijn bedrijf

Een wat oudere presentatie van me

 ynzo@greeninc.nl