Sales

De sales Programma in de minor

In deze sprint ga je aan de slag met je salesstrategie.  In de in deze week ontwikkel je een salesfunnel, maak je een prijsstrategie en krijg je inhoudelijk de vaardigheden en kennis aan geboden om verschillende kanalen te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: hoe ziet een goed werken site of webshop eruit? Hoe kun je een Instagram-account organisch laten groeien? Adverteren via Google of Socialmedia de doen en dont’s. Maar ook t.b.v. B2B, hoe gebruik ik LinkedIn? Hoe werkt acquisitie aan de telefoon? Kortom je haalt in deze week het net op om je sales goed voor te bereiden, keuzes te maken en jezelf te ontwikkelen.

Belangrijke data

  • Kick-off:
    • 16 maart uitleg salessprint
  • Sprint:
    • 15 april t/m 19 april
  • Oplevering deck + stand-up:
    • 19 april Stand-up  (=verplicht, notificatie volgt)

Het programma van de salessprint in de week vind je in de Googlerooster.

 

Hoe zien de dagen eruit?

  • Planning Sales Sprint

    Welke workshop ga ik volgen in de Salessprint?

    Makkelijke vraag!

    Stap 1 Lees in het rooster welke workshops worden aan geboden.

    Stap 2 kijk wat je weet, waar je kennis mist en welke workshop past bij de ontwikkeling van je onderneming (B2B of B2C)

    Stap 3 Verdeel de taken (indien nodig)

    Stap 4 Zet het in je agenda en kom naar de studio….  (sowieso een goed idee)

     

    Pres.Sales-Strategie-salesweek-minor-36-1

    Salesstrategie minor 36 prijsstrategie

    Het salesgesprek

    De Rubrics voor vrijdag, als je even wil kijken of je de salessprint in de vingers hebt!

    Rubric Sales Sprint V1

     

     

    Bekijk planning
  • Deck

    Bekijk hier het sales deck

    Bekijk deck
  • Presentations and knowledge everywhere!

    Scroll naar beneden voor alle presentaties en informatie van de week

Hoe ziet sales eruit?

Doel
– Je commerciële gespreksvaardigheden ontwikkelen zodat commerciële doelen  makkelijker behaald kunnen worden
– Je hebt Inzicht in het eigen verkoopproces en kunt commerciële gespreksmodellen toepassen
– Je kunt keuzes en acties in het verkoopproces maken en deze vanuit je sales- en marketingstrategie toelichten
– Je hebt inzicht in de rolverdeling en je eigen gedrag in het verkoopproces

Inhoud (workshops en consult)
Eerste stap  in sales:  Interview vaardigheden en stakeholder analyse (oefenen met onderzoeksvaardigheden)

Volgende stap: Salessprint, via verschillende instructie momenten, workshops en oefeningen worden je salesvaardigheden ontwikkeld en ga je je onderneming professioneel vertegenwoordigen in klantmomenten. Uiteraard afgesloten met de Stand-up.

Laatste stap: De Salescampagne. De uitvoering van je salesstrategie waar je ook over rapporteert naar ons.

Er is voor sales een consult mogelijk. Dat is niet verplicht en moet je alleen doen als er voor jouw bedrijf meerwaarde inzit. Tijdens de salestraining wordt ingegaan op salesstrategie, telefonische benadering en gesprekstechnieken. Het kan zijn dat je specifiek vragen hebt die je tijdens een consult wilt vragen nadat de trainingen zijn afgerond. Je kunt in de studio de salesdocenten aanspreken. Bekijk de contact gegevens hieronder.

De sales campagne

Waarde Creëren

Het minor programma bestaat uit sprints. De sprints kun je terug vinden in hetGoogle rooster. Het gaat hier over de verschillende tussensprints in ons programma die je de ontwikkeling van je eigen onderneming opleveren. Bijv: de bedrijfsklaar-sprint, Marketingen & branding-sprint en de salessprint.

Los van de Sales-sprint plannen we ook de customer interview hoor college en workshop. Dat doen we omdat onderzoek naar je waarde creatie bij je doelgroep essentieel is om te komen tot een goed prototype, prijsstelling en begrip van wat nodig is om markt acceptatie te krijgen.

Customer Interview hoorcollege 10 oktober om 09:30 (JW)

Workshop 1 Sales Customer Interviews 12 en 13 oktober (Greg en Jessica)

 

 

Sheets hoorcollege Customer interviews

Portfolio Opdracht: Marktbewerking & Sales

In de Drive portfolio maak je ruimte om inhoudelijk in te gaan op je marketingactiviteiten en je sales-(campagne) activiteiten. Bij marketing gaat het om je marketingstrategie, voorbeelden van je marketingmiddelen en marktonderzoek. Sales beschrijf je door aan te geven wat je salesstrategie is, welke salesactiviteiten je hebt ondernomen en welke resultaten zijn behaald. Natuurlijk gerelateerd aan je salesdoelen. Daarnaast  beschrijf je alle facetten van je salescampagne in relatie tot je targets, Excel lijsten van benaderde klanten en de reflectie op je salescampagne.

Je plaats sowieso de Decks in je drive.

Toetsing Sales activiteiten in je onderneming 

De toetsing van de gebruikte salesstrategie en je sales activiteiten vindt plaats via het eindassessment. In de portfolio opdracht boven aan deze pagina zie je wat je in je drive moet plaatsen  als voorbereiding op je eindassessment.  Je hebt als het goed is targets geformuleerd die je wilt halen als ondernemer. In je drive staat  natuurlijk ook je salescampagne met reflectie. Daarnaast ook in het algemeen de wijze waarop je tot resultaat bent gekomen, de gebruikte salesstrategie, hoe je met klanten bent omgegaan wordt tijdens het eindassessment uitgevraagd.

Samengevat in je in je Sales map in je drive staat:

  • Je Salescampagne Salescampagne
  • Je commerciële doelen en het uit eindelijk behaalde resultaat
  • Je sales strategie is zichtbaar. Hoe ben je tot je sales gekomen?
  • Je hebt een salesfunnel gemaakt (instructie via hoorcollege sales)
  • Welke middel gebruikt?
  • Welke klanten benaderen en hoeveel, liefst een excel waarin dit duidelijk wordt.
  • Jullie leermomenten, wat was lastig en wat ging juist goed? Wat geleerd?
  • Foto materiaal van je sales avonturen
  • Offertes en opdracht bevestigingen

Via Salescampagne kun je je sales capaciteit bewijzen!

In een breder kader, hou bij wat je aan sales doet, welke overwegingen je maakt, offertes, foto’s van salesactiviteiten zodat we met jullie salesavontuur kunnen meelezen!

De sales campagne

Voorbereiding

Vanuit Marktbewerking krijg je opdrachten mee die je in de praktijk toetst tijdens de salestraining. Ben je nieuwsgierig naar salesmethodes? Kijk dan eens in het naslagwerk:  Reader: Nooit meer verkopen . Neem casuïstiek mee vanuit je eigen ervaringen en uitdaging in je onderneming. Dan gebruik je de workshops, trainingen en colleges het meest effectief.

Salesweek: Strategie

  • Sales Strategie

    Hieronder de link naar de salesstrategie presentatie. Werk de Salesfunnel uit en gebruik hierbij de presentatie en voorbeelden. Op A3 kun je met post-it de salesfunnel invullen. Bespreek die met je coach en plaatst die op je salestegel

    Pres.Sales Strategie salesweek dag 1: Pres.Sales Strategie salesweek minor 36 (volgt)

     

  • B2B telefonische acquisitie

    2 workshops zijn er in de aanbieding, het bellen met een strategie (vRemove Custom Header Imageoordeel suggereren) en het ombuigen van bezwaren, in de link de powerpoint.

    Powerpoint van de workshop telefonische verkoop aan B2B + Weerstanden ombuigen aan de telefoon, zie link:

    B2B Tel acquisitie en weerstanden

  • De prijstrategie

    Link van de workshop prijsstrategie:

    Salesstrategie minor 35 prijsstrategie voor op site

    Welke prijs geef je jouw dienst of product. Een vraag die te beantwoorden is door je interne kosten berekening en je externe prijsstrategie. In de bijlage de presentatie van het hoor college prijsstrategie.

Salesweek: PR & Social media

  • Free publicity

    Zie hier: PR Presentatie

    Whitepaper
  • Opbouwen van een community via socialmedia

    Mathijs heeft via zijn workshop uitgelegd hoe je organisch je socialmedia kunt laten groeien en deze groei kunt gebruiken voor conversie. Hieronder de link naar zijn presentatie

    Presentatie Gast College Mathijs: volgt!

Salesweek: Website & webshop

Het salesgesprek

Via een specifieke structuur je salesgesprek invullen. Het doel, de behoefte bij je prospect creëren. In de workshop hebben we de volgende sheets gebruikt:

Het salesgesprek (presentatie volgt)

Wat staat er op je drive t.b.v. de salescampagne?

-Je salescampagne zie: Salescampagne
-Een beschrijving van je sales strategie
-Je Sales Funnel
-De behaalde resultaten
-Een bloemlezing van de uitvoering (inc.Foto’s)
-Je CRM
-Je Salesplanning
-Je reflectie over het sales proces

Docenten
Nicolette Caulil-Steenstra, Jan Willem Schulte, Michael Tuguntke & Armand Bissesar

Sheets (volgt )

  • Training 1 Klant interview
  • Training 2 Face to face gesprek
  • Training 3 Telefonisch afspraak maken

Sheets sales college volgen nog, net als het programma voor de sales week!

Literatuur

Schulte, J.W. & Wessel, R. (2013) Nooit meer verkopen. Amsterdam: Minor Ondernemerschap

Steve Blank,  Customer Development

Alexander Osterwalder, Business Model Canvas

The Mom test, short Prezi of the MOM test or buy the book: Rob Fitzpatrick